26 Aralık 2010 Pazar

ÖĞRENME STİLLERİ

Bireylerin özellikleri onların öğrenmelerini etkilemektedir. Bu yüzden bilginin bireylere öğretileceği zaman öğrenci özelliklerinin belirlenmesi gerekmektedir.
Öğrenci Özellikleri 3 e ayrılır.
1. Genel Karakteristik Özellikler
2. Giriş Özellikleri
3. Öğrenme Stili
Öğrenme Biçimi Değişkenleri:
a) Algısal tercihler ve güçlükler: Öğrencilerin kullandıkları algısal çıkışlar farklılıklar gösterir. Bunlar: işitsel, duyusal ve adalesel duyular çerçevesinde oluşur.
b) Motivasyon el farklılıklar: Yapı seviyesi, başarı, dikkatlilik, idealistlik öğrenme sürecindeki kritik faktörledir.
c) Psikolojik faktörler: Cinsiyet Farklılıkları, sağlık ve çevresel koşullar, sıcaklık, gürültü, ışık, konsantrasyon bu faktörler arasındadır.
d) Bilgiyi işleme alışkanlıkları: Bireylerin bilgiyi alma ve işleme sürecinde tercih yolları farklıdır. Bireylerdeki bu farklılıklar; öğrenme stilleri’ni ortaya çıkarır.

Keefe’ ye göre öğrenme stili: Öğrencinin nasıl algıladığı, öğrenme çevresiyle nasıl etkileşimde bulunduğu ve çevresiyle yönelik tepkilerin göstergeleri olan bilişsel, duyuşsal ve fizyolojik özellikler öğrenme stilini oluşturur. Keefe’ye göre öğrenme stillerinin bilişsel, duyuşsal ve çevresel yönleri vardır. Bilişsel öğeler içsel kontrolle ilgilidir değiştirilebilir. Öğrenme stilleri de değişebilir ama bu çok yavaş olur.
Dunn ve Dunn’ a göre öğrenme stili: Biyolojik ve kişisel gelişim özelliklerinden kaynaklanan farklılıklardan dolayı öğrencilerin öğretimi kendilerine uygun hale getirdikleri yol.
Gregorc’a göre öğrenme stili: Ruhun ve bazı zihinsel niteliklerin göstergesi olan dışsal davranış özellik ve haldir. Gregorc’a göre kişinin öğrenme stilinin oluşmasında algılama yeteneği çok önemlidir. Kişiler algılama yeteneklerine göre;
Soyut zihinsel algılama yeteneği: Bireylerin duygularla, hislerle, inançlarla, olaylarla, varlıklarla durumları algılayabilme yeteneğidir. Bu yeteneğe sahip olan bireyler öncelikle öğrenecekleri konu ile ilgili olarak zihinlerinde boş bir harita veya resim olarak değerlendirilebilecek bir çerçeve yapı oluştururlar. Bu kişilerin şifre çözme yetenekleri mükemmeldir. Kitaptan öğrenmeyi severler, yeni kavramlar ve fikirler üretmeyi kavramlarla uğraşmayı severler. Anlatım yöntemi, gösteri tekniği bunlar için uygun yöntemlerdir.
Somut zihinsel algılama yeteneği: Bireylerin çeşitli varlıklar veya durumlarla ilgili kavramları algılamada beş duyularını kullanarak algılayabilme yetenekleridir. Bu yeteneğe sahip kişiler yaparak ve yaşayarak öğrenmeyi severler. Materyallere dokunmayı, onlarla ilgilenmeyi çok severler. Temiz düzenli ve kurallara uyarak çalışmayı tercih ederler. Laboratuar yöntemi, proje yöntemi bunlar için uygun yöntemlerdir.
Ardışık zihinsel düzenleme yeteneği: Bilgilerin düzenli ve aşama-aşama öğretilmesini gerektiren yerleştirme yeteneğidir. Bilgilerde mantıki bir sıralamanın ve sistematik bir yapımın olması gerekmektedir. Bu bireylerin problem çözme konusunda üstün yetenekleri vardır. Eğitim-öğretim faaliyetlerinde bu bireylere laboratuar yöntemi, gözlem gezisi tekniği kullanılabilir.
Random zihinsel düzenleme yeteneği: Bu yerleştirme yeteneğinde bilgilerin verilmesinde herhangi bir sıranın olması veya ilişkilerin düzenlenmesine gerek yoktur. Bu algılama yeteneğine sahip bireyler verilen bilgileri kendi ihtiyaçları yönünde seçerler, düzenlerler ve kullanırlar. Onlar için öğrenilecek bilgilerde bir düzenin olmasına gerek yoktur. Kuralcılıktan hoşlanmazlar bunlar için tartışma yöntemi, soru-cevap tekniği kullanılabilir.
Kolb’a göre öğrenme stili: Öğrenmede kişisel olarak tercih edilen metot öğrenme stilidir. Öğrencilerin kullandığı öğrenme stili ile öğretmenin kullandığı öğretme stili arasında bir uyum varsa öğrenciler bilgiyi daha uzun ve etkili kullanır. Kolb tarafından geliştirilen Kolb Öğrenme Stili Modelinde, bireylerin öğrenme stilleri bir döngü şeklindedir. Bu döngü içerisinde 4 öğrenme biçimi bulunmaktadır. Bunlar Somut Yaşantı, Yansıtıcı Gözlem, Soyut Kavramsallaştırma ve Aktif Deneyimler 'dır. Öğrenme yolları şöyledir: Somut yaşantı için "hissederek", yansıtıcı gözlem için "izleyerek", soyut kavramsallaştırma için "düşünerek" ve aktif yaşantı için "yaparak" öğrenmedir.
Ayrıştıran Öğrenme Stili: Soyut kavramlaştırma ve aktif deneyimler biçimlerini kapsar. Bu öğrenme stilinde yer alan bireyler problem çözme konusunda başarılıdırlar. Yaparak öğrenme söz konusudur.
Değiştiren Öğrenme Stili: Somut yaşantı ve yansıtıcı gözlem öğrenme biçimlerini kapsar. Bu öğrenme stiline sahip kişilerin en önemli özelliği düşünme yeteneği, değer ve anlamların farkında olmalarıdır.
Özümseyen Öğrenme Stili: Soyut kavramsallaştırma ve yansıtıcı gözlem öğrenme biçimini kapsar. Bu öğrenme stiline sahip kişilerin kavramsal modelleri yaratma en belirgin özelliğidir.
Yerleştiren Öğrenme Stili: Somut yaşantı ve aktif deneyimler öğrenme biçimini oluşturur.
Yerleştiren Profil Özellikleri: Girişkendirler. Grup çalışması ve tartışmalardan hoşlanırlar. Yeni fikirler üretebilirler. Sistemli değillerdir. Keşfederek öğrenmekten hoşlanırlar. Meraklıdırlar. Araştırmacıdırlar.
Özümseyen Profil Özellikleri: İyi sentezleme yaparlar. Sunulan bilgi sıralı mantıklı ve ayrıntılı olmalıdır. Uzman görüşleri bu tür öğrenenler için önemlidir. Öğretmen bilgi kaynağıdır. Girişken değillerdir, tasarım yapmaktan hoşlanırlar. Kararsızdırlar.
Ayrıştıran Profil Özellikleri: Planlıdırlar. Detaylara önem verirler. Pratikler. Problem çözmekten hoşlanırlar. Deney yaparlar. Yaratıcı değillerdir. Tümevarımla sonuca ulaşırlar. Önsezileri kuvvetlidir. Karalıdırlar.
Değiştiren Profil Özellikleri: Hisleri ile hareket ederler. Farklı bakış açılarından dinlediklerini bütünleştirirler. Hayal güçleri kuvvetlidir. Yaratıcıdırlar. Grup çalışmaları yaparlar. Mantıklı değillerdir. Sabırlı, nesnel ve dikkatlidirler. Kararsızdırlar.
Öğrenme stillerinin her biri bütün bireylerde/öğrencilerde bulunmaktadır. Ancak bazıları baskın bazıları ise pasiftir. Birey/ öğrenci kendisinde bulunan baskın öğrenme stilinin özelliklerine göre hareket eder.

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder